Tuesday, 24 November 2009

Japanese Daily Greetings

Moshi2 minasan.. Hahaha.. Korang selalu tak tengok cerita2 Jepun nih.. Ada x korang perasan dialog2 yang sering kali diulang-ulang.. Contohnya macam:
1. Ohayou gozaimasu
2. Konnichiwa
3. Konbanwa
4. Oyasuminasai
5. Itadakimasu
6. Ittekimasu
7. Itterasshai
8. Tadaima
9. Okaerinasai
10. Arigatou gozaimasu

Biasa dgrkan perkataan kat atas ni.. Tapi taw x maksud nye???

1. Ohayou gozaimasu (おはようございます)- Selamat Pagi
Ucapan ni biasa diucap pada waktu pagi. Kalau orang putih cakap 'Good Morning', orang Melayu lak 'Selamat Pagi' dan orang Jepun 'Ohayou gozaimasu' atau biasanya mereka akan cakap 'Ohayou'..2. Konnichiwa (こんにちわ)- Selamat Tengahari / Hai!
Maksud nye selamat tengahari (Good Afternoon). Tapi kadang2 ucapan ni diucap x kira waktu, kadang2 malam, kadang2 petang sebab ada maksud yang lain iaitu 'Hai!'3. Konbanwa (こんばんわ)- Selamat Petang
Yg ni maksud nye selamat petang (Good Evening).4. Oyasuminasai (おやすみなさい)- Selamat Malam
Yg ni lak selamat malam (good night). Biasa di ucap bila nak masuk tido je. Kalau x biase nya ucap 'Konbanwa'.5. Itadakimasu (いただきます)- Saya makan dulu
Haa... yang ni biasa diucap bila masa nak makan. Kiranya kalu kita orang Melayu kalau nak makan baca doa, orang Jepun lak akan ucap perkataan ni. Yang ni kira macam adab diorang sebelum makan laa.

6. Ittekimasu (いってきます)- Saya pergi dulu
Kalau diorang keluar rumah biasa nye diorang akan cakap 'Ittekimasu' atau dalam Bahasa Melayu maksudnye 'Saya pergi dulu'. Kalau kita lak keluar rumah cakap ape??? kita cakap 'Assalamualaikum'.. itu amalan kita.. Kalau amalan orang Jepun ni lah.7. Itterasshai (いってらっしゃい)- Jalan elok2/Jaga diri/Selamat Jalan
Kalau orang yang dalam rumah pulak akan cakap 'Itterasshai' kpd orang yang keluar dari rumah. Maksudnye 'jalan elok2'.. Atau pon kita boleh cakap maksudnye macam ni - jaga diri baik2/ Selamat Jalan8. Tadaima (ただいま)- Saya dah pulang
Kalau korang selalu tengok Shin Chan, mesti korang perasan yang Misae selalu marah Shin Chan x ucap perkataan ni masa balik ke rumah. Ucapan ni adalah amalan kepada orang yang baru balik ke rumah.

9. Okaeri (おかえり)- Selamat pulang
Ucapan ni biasanya orang yang berada dalam rumah tu yang akan cakap bila dia dengar ada orang yang baru balik.
10. Arigatou gozaimasu (ありがとうございます)- Terima Kasih
Kalau perkataan ni mmg sume orang taw. Yg ni diucap sebagai tanda terima kasih.

Rasa2 nye itu la kot yg biasa kita dengar dalam cerita2 Jepun. Nanti kalau ada kelapangan masa aku tambah lagi.. Sayounara

3 comments:

  1. aku biase dgr perkataan semua ni selain tu ade juga perkataan macam nani maksudnye apa? Aku kadang 2 gune juga kat rumah bile mak aku panggil aku ckp nani?best jugak jepunnye bahase



    ReplyDelete
    Replies
    1. nani tu maksudnye apa?

      Delete
    2. maksud 'nani' dlm bahasa jeponnyer 'apa?'

      Delete