Tuesday 24 July 2012

Edisi Khas Ramadhan 1433 ~Mengenali masjid kedua tertua di Jepun~


Masjid Camii - Tokyo

Konnichiwa!!.. Salam Ramadhan al-Mubarak 1433 hijrah.. edisi khas ramadhan kali ni mengenai Masjid Kedua Tertua di Jepun yang dikenali sebagai Masjid Camii yang terletak di Yoyogi Uehara, Tokyo..

Menurut sejarah,, Masjid Camii ini dibina pada tahun 1938 selepas penghijrahan sebahagian etnik turki ke Jepun.. Mereka membina komuniti sendiri yang dipanggil "Mahalle-i Islamiye" (Daerah Islam).. Komuniti ini diketuai oleh Abdulhay Kurban Ali dan Abdurresid Ibrahim.. Masyarakat Jepun pada ketika itu memberi sokongan besar atas pembinaan masjid ini dari segi ekonomi dan sosial.. Masjid Camii ini musnah dimakan usia pada tahun 1986 dan pembinaan baru Masjid Camii ini dilakukan semula pada tahun 1998 dan siap sepenuhnya pada tahun 2000.. Senibina Masjid Camii ini hasil lakaran akrkitek dari Turki, Muharrem Hilmi Senalp yang bercirikan senibina Turki.. Manakala urus tadbir pembinaan masjid ini dilakukan oleh warga Jepun dan Turki iaitu Sumio Ito dan Akira Wakabayasi (Jepun) dengan Sami Goren (Turki).

Kini masjid ini menjadi pusat ibadah umat islam yang berada di sekitar Tokyo.. Masjid ini juga sering menjadi tumpuan orang2 Islam dari Malaysia, Indonesia, Pakistan serta Turki.. Masjid ini di uruskan sendiri oleh organisasi Muslim Turki..

Wajah Masjid Camii yang lama
Wajah Masjid Camii sekarang
Ruang solat dalam Masjid Camii
Aktiviti yang dilakukan dalam Masjid Camii... Masjid ini juga dibuka untuk lawatan para pelancong.. Gambar di atas menunjukkan penerangan mengenai islam dan Masjid Camii kepada sekumpulan pelajar antarabangsa.
Selain solat berjemaah,, solat jumaat juga dilakukan di masjid ini.

MAKLUMAT RINGKAS MENGENAI MASJID CAMII


Place:  Yoyogi Uehara-St
  Transportation: Odakyu-Line YoyogiUehara-St or Subway Chiyoda-Line
Organizer :  Muslim Turkey
Address : Tokyo 151-0065 Shibuya-ku Ooyamamachi 1-16
〒151-0065 渋谷区大山町1-16
Telephone/Fax : 03-5790-0760
Activity : Jum’ah Prayer, Daily Prayer

SUASANA DALAM MASJID CAMII

AZAN DI MASJID CAMII

sumber: www.tokyocamii.org, zamani84.blogspot.com

No comments:

Post a Comment