Monday, 13 December 2010

10 Drama Jepun Terbaik (latest updated 2010)

Yo! minasan... haha.. cam biase.. biase kew??? cm tahun lepas... aku ade senaraikan drama2 Jepun terbaik sepanjang zaman ... ini berdasarkan kriteria2 yg membolehkan drama2 sebegini dianggap terbaek...

1. sarat dgn pengajaran sama ada tersirat dan tersurat..
2. menghiburkan..
3. jalan cerita yang menarik..
4. menyetuh aspek2 nilai2 kemanusian spt kekeluargaan, persahabatan, sayang kpd binatang dan lain2..
5. memberi kesan yang mendalam kepada penonton spt sedih yang boleh mengalirkan air mata..
6. pelakon melakon watak yg berkesan dan menjadi..
7. kesan2 khas yg memberi impak..
8. tidak melanggar batasan yang boleh memberikan kesan negatif kepada penonton..

haha.. dah macam pengkritik pulak... tapi bagi aku drama2 ni lah koleksi terbaek yang pernah aku tonton..
1. Hanazakari no Kimitachi E
drama lawak santai,, menyeronokkan,, xpenah lagi tengok drama yang mengisahkan perjalanan pelajar2 sekolah disebuah sekolah berasrama yang santai dan menghiburkan... seyes drama ni mmg kelakar.. ade gak part2 yang sedih... seronok tgk ikatan persahabatan yg erat dlm cite nih.. kdg2 diorang sanggup berkorban demi sahabat mereka sendiri.. bersatu dalam kumpulan bile nk menyelesaikan masalah...
rasenyer dah lebih 20 kali aku ulang2 tengok drama nih... xpenah ada rase bosan...
2. Rookies
ni satu lagi drama yg menceritakan perjalanan pelajar2 sekolah... tp yg ni pasal cmne sebuah kelab besbol yg bermasalah menjadi sebuah kelab besbol yg berjaya.. drama agak menyentuh perasaan lelaki sbb ia menyentuh persahabatan antara pelajar2 lelaki... rasenyer bdk pompuan xmenangis sgt kowt tgk cite nih,, bdk2 lelaki yg akan nangis..hehehe.. ade gak mmber aku yg nangis tgk cite nih... sbb sedih tgk pengorbanan diorang demi sahabat, guru, kelab, dan sekolah.. huhu... drama ni pon dh lebih 20 kali tengok.. pon xpenah bosan...
3. Tumbling
haa.. jangan terkezut... nape aku letak Tumbling kat nombor 3 nih... sbb.. drama ni pon best.. kelakar... byk respon positif yg aku dpt drp org2 yg dah tengok drama nih.. sedih pon sedih.. lawak pon lawak.. cite ni pon pasal pengorbanan gak... pengorabanan ahli2 kelab gimnastik berirama lelaki nak menaikkan taraf mutu sukan tersebut utk sekolah mereka.. jalan cerite nyer pon menarik...
4. The Tale of Yamada Taro
Aku suke tengok drama nih... seronok.. kelakar.. byk mesej... cite pasal seorang bdk miskin yg pandai belajar kat sekolah org2 kaya dan elit... sume suke dia sbb dia hensem.. ramai ingat dia nih berasal drp keluarga yg kaya raya.. tp sebenarnye dia orang miskin.. lps balik sekolah dia kena wat kerja sambilan utk sara keluarga nyer... cite pasal pengorbanan abg membantu keluarganye mencari duit... kwn2 dia pon sanggup tolong dia... best giler cite nih... xtaw nk ckp cm ne lg....

5. One Litre of Tears
aku sure sgt ramai yg minat cite nih... pasti ramai yg nangis... kompom... hahaha.. cite nih mmg sedih.. sbb.. cite ni adaptasi drp kisah benar... jaln cite pon menarik... blom ade cite lain yg boleh lawan sedih ngan cite nih... hahaha.. btol x... ke ade cite lain... tp aku xnangis k... sedih jer... huhuhu
6. My Boss My Hero
satu lagi cite yg mmg popular... sume peminat cite Jepun mmg minat ngan drama nih.. lawak2.. terbaek... mmg xboring.... rasenyer drama nih ade la dlm 10 ke 15 kali aku ulang tengok...huhuhu... tp dh terdelete lak sbb dh xcukup space utk simpan drama2 baru.. huhu
7. Yamato Nadeishiko Shici Henge
drama ni pasal mengubah seorang bdk pompuan yg pelik kpd seorang bdk pompuan yg normal... kalu diorang berjaya diorang boleh tggl di rumah sewa tersebut secara percuma... mcm2 halangan diorang tempuh... lawak gak cite nih... best... watak dlm ni saling tolong menolong... bile ade yg susah sume same2 tlg... awl2 jalan cerita mmg nmpk slow jer cite nih.. tapi lame2 jd seronok... happening.. hehe
8. Hana Yori Dango season 2
haa... yg nih pon mesti ramai yg suke tengok... kompom... yg suke tgk cite romantik mesti punyer suke tgk citer nih... sampaikan ade yg nk bandingkan siri Jepun, Korea ngan Taiwan mane lg best... bg aku mesti lah siri Jepun nyer yg best... kelakar... sedyh pon leh tahan gak lah... huhuhu...
9. Gokusen season 2
yg agak cm same cam My Boss My hero.. tp ni ckgu nyer yg drp keturunan yakuza.. huhu.. ckgu dia nih kelakar btol.. tp baik... sanggup tlg anak muridnye bile susah... satu2 nyer cikgu yg percayakan pelajar nye sendiri....sanggup cari bukti nak tunjukkan yg pelajar nyer x bersalah... Season 2 ni yg paling touching... huhuhu
10. Ryusei No Kizuna
Cite adaptasi drp novel... huhu.. seronok... kisah kekeluargaan... menceritakan bagaimana 3 orang adik beradik berusaha mencari pembunuh ibubapa mereka... last skali rupe2 nyer polis yg selama nih diorang percaye tu lah yg bunuh ibubapa diorang...
huhu... cite yg menarik... suspen.. huhu

hah.... mmg agak berlainan ngan tahun lepas... sbb ade pertambahan cite terbaru... tp skang ni... yg ni lah yg aku recommend sbg drama Jepun terbaek... huhuhu...setuju???

*** aku nak taw drama Jepun tahun 2010 yg mane yg terbaek bg korang??? vote laa... huhuhu... mane taw lah tlg mmbr2 kite yg lain yg mencari-cari drama mane yg best... hehehe.. sharing is caring! >> vote for "which Japan Drama should be the best Jdrama for 2010<<


13 comments:

  1. saya suka one liter of tears..!! dan meteor born..

    ReplyDelete
  2. hehehe...me t00... best kan cite tuh...

    ReplyDelete
  3. 1 liter of tears...
    1st !!!!!!.

    ReplyDelete
  4. nope2.... hana kimi sholud be 1st...
    heeeee =)

    ReplyDelete
  5. yup...meteor born the best...!!!!!!!!

    zul bile nk bg aku pinjam meteor born sekali lg.hahah aku nk copy..

    ReplyDelete
  6. eyhh... baru aku pasan... alham... ko jd follower blog aku... hehehehe... thankx!!... arigatou!! heeee... dvd tu mmber aku pnjm... huhuhu... nnt aku ko pnjm lg yee..

    ReplyDelete
  7. dak uthm ke???
    ha.. bgus2.. salu beli dvd kat pt raja kat mana? ke beli kat summit je??
    besh2 cite jepun.. :)

    ReplyDelete
  8. yup2.. sy dak uthm... tahun akhir...
    slalu beli kt pt raje... taw x cyber cafe fine intergrated.. kat ctu byk cte jepun, korea ngan anime... huhu
    pnah gak beli kt summit... kt bg video...huhu.. dak uthm gak ke???

    ReplyDelete
  9. oo..tau2.. yg depan save n save tu ea??
    x lah.. org pt raje..tp stdy kt utm.. tahun 3..salu beli kat kedai cd depan kedai buku tu.. tp kat citu salu tutup.. cite jepun pun x byk.. salute la.. ngah bz ngan psm pun leh sempat lg tgk cite jepun ni.. kos ape ni?

    ReplyDelete
  10. owh.. huhu.. kt ctu xbest.. cube try ke fine intergrated cyber cafe... mesti puas hati.. hahaha... eyhhh... sy lom lom psm ag.. baru diploma... awl sem dpn bz la wat projek diploma... huhuhu

    ReplyDelete
  11. sape kata perempuan x nangis tengok rookies..sy nangis gak taw..haha. setuju sgt banyak² gokusen, gokusen 2 plg best.touching sgt. the best 2 drama mmg rookies & gokusen la..one litre of tears mmg drama paling sedih.seronok tgk watak ryo yg baik dr die berlakon dlm last friends watak jahat..Otros No inu pn best gak..mungkon sbb ade tackey & ryo ;-))

    tp..yamato nadeshiko rasa mcm boring sikit la..xtaw la pendapat org kn berbeza²

    ReplyDelete
  12. ouran high school.. GG

    ReplyDelete