Sunday, 23 January 2011

Ungkapan istimewa orang Jepun


Konnichiwa!!.. perhh.. lame rase nyer xupdate pasal bahasa Jepun.. gomen ne... =) .. So ari ni aku nk share pasal ungkapan yg biasa bg org2 Jepun... Ungkapan yg sopan yg menunjukkan orang Jepun memiliki nilai2 murni yg patut kite contohi...

1. Itadakimasu
-Ungkapan ni biasanyer dilafazkan sebelum makan atau minum.. ini sbg ucapan terima kasih di atas makanan atau minuman yg disediakan/diberikan..

2. Gochiso sama deshita
- Ungkapan ni biasanye dilafazkan selepas makan/minum... ini sbg ucapan terima kasih kpd tuan rumah yg memberi makanan...

3. Oishikatta
- maksud ~"Sungguh enak / lazat"
- Ungkapan ini dilafaz selepas merasai makanan yg diberikan.. sbg penghargaan kpd org yg memberi/ menyediakan makanan..

4. Oosematsu sama
- Maksud~ "tiada apa yg istimewa tetapi terima kasih di atas penghargaan itu"
- Ungkapan ini dilafaz oleh tuan rumah sbg ucapan balas terima kasih kepada tetamu yang dirai..

5. Gomen Kudasai
- Maksud~ "maafkan saya"
- Ungkapan ini dilafazkan ketika tetamu memasuki rumah atau kedai.. sebagai menghormati tuan rumah/kedai.. tujuannya juga untuk menarik perhatian tuan rumah/kedai..

6. Ojamashimasu / Ojamashimashita
- Maksud~ "maafkan saya jika kedatangan saya ini mengganggu anda"
- Ungkapan ini dilafazkan ketika tetamu ingin meninggalkan tuan rumah/kedai/pejabat yg dilawati.. sbg tanda hormat tetamu kpd tuan rumah/kedai/pejabat...

7. Omaichidosama deshita
- Maksud~ "maafkan saya kerana anda terpaksa menunggu"
- Ungkapan ini dilafazkan sbg tanda maaf jika terlewat dalam sesuatu perjumpaan/pertemuan..

8. Shitsurei shimasu
- Maksud~ "maafkan saya"
- Ungkapan ini dilafazkan ketika seseorang ingin lalu dihadapan orang lain..

9. Gokuro san
- Ungkapan ini dilafazkan oleh seseorang sbg tanda penghargaan kpd orang lain yang telah bersusah payah menyiapkan sesuatu perkara/kerja...

10. Ookage sama de
-Ucapan terima kasih
- Ungkapan ini dilafazkan apabila seseorang bertanyakan keadaan diri orang lain.
- Merupakan peradaban orang Jepun bagi menghargai ingatan seseorang..

itu je rasenyer yg aku boleh share pasal ungkapan istimewa orang2 Jepun nih.. hmmm.. rasenyer,, kita xde sesopan mcm mereka kan.. dr ungkapan tersebut boleh mengambarkan yg org Jepun nih menghormati sesama mereka.. so,, kite patut teladani bende2 yg baik mcm ni .. =)

11 comments:

  1. jya! atau pon sayounara!
    jya~ utk jangka masa yg pendek
    sayounara~ utk jangka masa yg panjang/lame

    ReplyDelete
  2. wuaaa.. like like!!! ak share kat wall ak okeh

    ReplyDelete
  3. best3..blaja bahasa jepun..skrg ni pon dah reti sket2..paling hafal BAKA!!!hahaha~~~(tak sesuaikan)..apa2 pon arigato!!!nice entry

    ReplyDelete
  4. hahaha... same r.. dh lame tggl kowt.. ni skang baru nk buka buku balik.. weee~
    douitashimashite

    ReplyDelete
  5. yana suke bila dorg sebut gomen kudasai..nmpk dorg mmg amat polite..

    1 lagi perkataan yg yana suka dengar bila dorg sebut 'kyaaaaaa'.haha sgt comel

    ReplyDelete
  6. hehehe... =) nnt aku share yg lain2 ye...

    ReplyDelete
  7. emm..sy stuju statement masterzul...dorg ni mmg penuh dgn ksopanan yg tinggi...

    sy suka cara dorg minta maaf...penuh pnghayatan... siap tunduk 90 drjh plak tu...
    ~onegaishimasu :)

    ReplyDelete
  8. akk sumimasen...haip...zul-kun! hehe

    ReplyDelete